Der er fremgang i den danske detektivbranche, og det kan man i branchen i høj grad takke erhvervslivet for. Det er nemlig erhvervslivet der står for 70 procent af detektivbranchens omsætning. Danske virksomheder hyrer nemlig privatdetektiver, hvis de har en mistanke om, at en medarbejder svindler. Svindel i virksomheder kan være mange ting. Både økonomisk svindel, en mistanke i forbindelse med forhøjet sygefravær eller i forbindelse med konkurrenceklausuler er blot nogle af de aspekter, der får danske virksomheder til at hyre en privatdetektiv.
Undgå svindel i din virksomhed
En privatdetektiv er dyr, og selvom det i nogle tilfælde kan være nødvendigt, vil virksomheder højest sandsynligt helst undgå at skulle stifte bekendtskab med en.
Det er ofte svindelsager i de større virksomheder, man hører om i medierne. Det skyldes, der svindles for er svimlende høje, men der er dog større chance for, at det sker i de mindre virksomheder. Ofte er der nemlig kun en enkelt regnskabsmedarbejder eller et eksternt bogholderi, der står for alle virksomhedens betalinger og bilag. Det er derfor vigtigt, at man har fastlagt rammer og procedurer om regnskabs- og økonomiprocessen.
Det kan som leder være svært at spotte faresignalerne og på den måde gribe ind i tide. Der er dog nogle faresignaler man som ledelse kan være opmærksom på ved sine medarbejderes opførsel:
- Hvis medarbejderen har usædvanligt meget overarbejde og aldrig holder ferie
- Hvis medarbejderens livsstil lægger op til at der bruges flere penge end indkomsten er til
- Hvis en medarbejder i forvejen har problemer i privatøkonomien
- Hvis medarbejderen udviser bekymring i forbindelse med revisionsbesøg
- Hvis man som ledelse modtager klager fra andre medarbejdere eller samarbejdspartnere
- Hvis en medarbejder ofte bryder virksomhedens regler og generelle retningslinjer
Hvis man som leder oplever nogle af disse faresignaler, kan det altså være en god idé at reagere. Det kan man blandt andet gøre ved at hyre en privat detektiv, som kan grave de data og beviser frem, der er nødvendige for at kunne konfrontere medarbejderen.
IT-sagkyndig udfører korrekt digital bevissikring
En anden måde hvorpå man kan sikre sig de fornødne beviser mod den pågældende medarbejder, er gennem digital bevissikring. En digital bevissikring bliver foretaget af en IT-sagkyndig. Det er vigtigt at sørge for, at bevissikringen foregår korrekt. Hvis det ikke er tilfældet, er det nemlig ikke sikkert, at beviserne der trækkes ud af medarbejderes digitale enheder har den tilstrækkelige bevisværdi til at kunne blive brugt i en eventuel retssag senere hen.
Gennem digital bevissikring spejles medarbejderens digitale enheder for værdifuld data, der kan være med til at bevise medarbejderens svindel og derved bekræfte ledelsens mistanke. Alt data og alle filer bliver gemt, og opbevares i sikkerhed hos den IT-sagkyndige. Det er vigtigt at få foretaget den digitale bevissikring i god tid, så medarbejderen der svindler ikke kan nå at slette eller skille sig af med de beviser, der kan være afgørende for at bevise deres skyld.
Det bliver dog mere og mere problematisk at begå svindel i virksomheder i takt med at flere og flere processer i forbindelse med bogholderi og regnskab bliver digitaliseret. Der er dog altid nogle smuthuller, som den erfarne svindler kan finde. Fordelen ved at få foretaget en digital bevissikring er altså også, at man også bliver gjort bekendt med alle de digitale beviser.